Opzet Buitenmuseum
Van 2017 tot 2022 heb ik samen met een aantal initiatiefnemers en stakeholders in het Oude Centrum het Buitenmuseum in het Oude Centrum van Den Haag opgericht. Vervolgens heb ik het museum als manager en later directeur op zzp-basis geleid. Het Buitenmuseum is een culturele start-up in het Oude Centrum. Doel was om het privémuseum, samen met een groot aantal stakeholders, tot een geregistreerd museum te ontwikkelen. Aanvankelijk werkten we met het schema van de Museumnorm 2015, dat in 2020 werd aangepast. Pijlers daarbij zijn bedrijfsvoering, collectie en publiek. Alles natuurlijk volgens de criteria van goed museaal handelen (eigenlijk een vierde pijler), zoals de Ethische Code van ICOM (International Council of Museums) en de LAMO (voor het afstoten van collecties en in ons geval het wel of niet toelaten van objecten tot de collectie).
Dit museum is opgezet door het bepalen van de identiteit en het usp (unique selling point) in de museumwereld. Vervolgens heb ik, vanuit hun kernwaarden en het verhaal, het concept verder uitgewerkt en klaargestoomd voor de keuringen om geregistreerd museum te worden. Dit traject duurde vijf jaar en omvatte na het marketinggedeelte onder andere: het bepalen van de statuten in samenwerking met een notaris, het schrijven van een meerjarenplan, het maken van een programmeringsplannen en een bedrijfsnoodplan, het schrijven van jaarlijkse financiële en inhoudelijke jaarverslagen, het opstellen van procesbeschrijvingen en AVG-richtlijnen, het schrijven, uitwerken en aanpassen van een collectieplan en het opstellen van een startbegroting. De plannen werden tweemaal aangepast en het collectieplan zelfs driemaal, onder meer vanwege het toenemende belang van digitalisering en nieuwe inzichten.
Het was mogelijk deze opdracht als zzp’er uit te voeren dankzij inkomsten die meegroeiden, afspraken over toekomstige vergoeding van gemaakte uren (…) en de rol van de stakeholders, die onder meer zorgden voor locaties en het betalen van de energierekening. De planning om de klus binnen vijf jaar af te ronden, werd grosso modo gehaald bij de bestuurswisseling.
De jaren 2017–2022 waren misschien wel de meest roerige tijden in de museumwereld, niet in de laatste plaats vanwege de gevolgen van de pandemie voor de cultuursector. Het is een periode van digitale revolutie, waarin het digitale museum en de democratisering van cultuur aan belang winnen. Een blijvend resultaat hiervan is het project Digitaal Museum.
Een aantal jaarverslagen:



