Merkontwikkeling – Brand storytelling

Hofcultuur heeft een aantal merkontwikkeltrajecten gedaan. In 2023 en 2024 is het merk Welvarend Den Haag ontwikkeld. Een ander aanzienlijk traject was de merkontwikkeling voor Stichting het Buitenmuseum. Hierover het volgende:

Buitenmuseum, Schilderrijk Den Haag

Hofcultuur is verantwoordelijk voor de merkontwikkeling en het merkverhaal van het Buitenmuseum, Schilderrijk Den Haag.

Een essentieel onderdeel van deze marketing is de merkontwikkeling en het vertellen van het merkverhaal. Dit overkoepelende verhaal vormt de basis voor vrijwel alles: de HRM, de strategische productontwikkeling, de samenwerkingsverbanden, de ontwikkeling van de collectie en de te maken programmering.

Hofcultuur is al in de voorbereidende fase verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het merk. Wimmie Hofstra van Hofcultuur is een van de drie oprichters van het museum en heeft de merkontwikkeling samen met de andere oprichters vormgegeven. Het Buitenmuseum positioneert zich als een verhalenmuseum, waarbij de plekken van herinnering centraal staan. Met replica’s van uitmuntende werken van internationaal vermaarde schilders uit de 17de eeuw, 18de en 19de eeuwse kunstenaars wordt het verhaal verteld van de kunstenaars, de architect en filosoof thuis. Interessant is de link met de beroemde filosoof Spinoza, die een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van ideeën over democratie en vrijheid van meningsuiting. Het geheel schept een cultureel broednest dat zijn sporen heeft nagelaten in zowel de Hollandse als de Internationale (kunst)geschiedenis.

Het museum legt de nadruk op haar hoofdpersonen zoals schilders als Jan Steen, Jan van Goyen, Paulus Potter en Johannes Bosboom. Deze schilders vullen de eregalerijen van vermaarde musea wereldwijd. De prijzen van hun werken op de veilingmarkt reflecteren dit succes. Hun invloedrijke werk was innovatief en had vele volgelingen. In Den Haag hangt bijvoorbeeld een van de bekendste schilderijen van Paulus Potter, De Stier, in het Mauritshuis. Een perfecte replica van dit werk wordt het eerste interieurstuk in het Buitenmuseum, opgehangen in het Paulus Potterhuis, de ruimte waar het museum haar gasten ontvangt. Dit gebeurde zelfs al voordat het gehele concept volledig was uitgewerkt. Het inspireert het idee om locaties te koppelen aan kunstwerken. Het werk is hier geschilderd, en het uitzicht uit het raam van deze plek is vereeuwigd in het schilderij. Zo zijn er meer kunstwerken die op een vergelijkbare manier met de locatie worden verbonden.

De verhalen van de hoofdrolspelers zijn door Wimmie Hofstra, MA gedeeld met de Canon van Nederland.

Brand Storytelling

Hofcultuur besluit het merk te ontwikkelen door middel van brand storytelling, waarbij de essentie van het merk wordt vormgegeven en overgebracht. Wat is het verhaal dat het Buitenmuseum wil vertellen? Door feiten (wie, wat, wanneer) te combineren met emoties (gevoel), wil het museum bezoekers laten ervaren waar het merk voor staat en waarom dit voor hen relevant is. Het wordt een verhalenmuseum, waarbij de zintuigen centraal staan; kijken, eten, drinken, ruiken, voelen. Stijlkamers, muzikale voorstellingen, verrukkelijk traditioneel eten en historische kleding toppen het af.

Samenwerking voor, tijdens en direct na de oprichting

In 2016 schrijft Hofcultuur het merkverhaal voor het Buitenmuseum, in samenwerking met de initiatiefnemers. Later wordt het verhaal nog verder verfijnd, maar de basis blijft hetzelfde. Het belang van een goed merkverhaal wordt door het gehele team onderschreven. Het verhaal vormt de toetssteen voor zowel de interne organisatie als de marketing. Het traject neemt enkele weken in beslag, waarbij Hofcultuur nauw samenwerkt met het stichtingsbestuur in oprichting en een aantal nieuwe vrijwilligers. Dit gebeurt via één-op-één gesprekken en gezamenlijke sessies. De afsluiting van het traject is een presentatie van de merknaam, tagline en de gedefinieerde pijlers, gevolgd door een brainstormsessie over het logo, samen met de ontwerper die de gehele huisstijl ontwikkelt. Het ontwikkelen van het logo is geen eenvoudig proces, maar het resultaat is iets waar het team trots op is. De gestileerde Ooievaar die niet zoals andere Ooievaars in het wapen van Den Haag naar rechts kijkt, maar naar links is een knipoog naar het schilderij van Jan van Goyen ‘Gezicht op Den Haag vanuit het Zuidoosten’ uit 1651 (hier geschilderd), een schitterend panoramisch overzicht van de stad waarin een prominente rol is weggelegd voor de panden van het Buitenmuseum, met name het Paulus Potterhuis en het Jan van Goyenhuis. Van dit schilderij, waar de Ooievaar in het midden prijkt kijkt de vogel naar links.

Speciaal voor het Jaar van de Gouden Eeuw is er een gouden achtergrond gekomen.

Stakeholders

De stakeholders van het Buitenmuseum tijdens de oprichting zijn onder andere de Fundatie Voorhoeve, die bijzondere historische panden aan de Dunne Bierkade en Paviljoensgracht in eigendom heeft, de Ooievaart (Haagse rondvaart), die eigenaar is van een museumschip, het Heilige Geesthofje (het oudste hofje van Den Haag), de Vereniging het Spinozahuis, die het erfgoed van Spinoza in Den Haag beheert, en Stichting de Vincent van Gogh Experience, die het Haagse oeuvre van Van Gogh centraal stelt. Hofcultuur is nauw verbonden met deze stichting, die vanaf 2015 een permanente tentoonstelling in het Oude Centrum had (aanvankelijk in het museumschip en 7 jaar op de Dunne Bierkade in het huis van Jan van Goyen, een grote inspirator van Van Gogh) . De Fundatie Voorhoeve zorgt voor het hart van het Buitenmuseum: binnenlocaties die verbonden zijn met schilders als Jan van Goyen, Paulus Potter en Jan Steen, evenals een Hollands classicistisch pand van de paleizenbouwer Van Balckeneynde en stijltuinen.